Znáte neprůstřelnou kávu?

Káva! Slovo, po jehož vyslovení i ti nejvyčerpanější z nás obvykle zbystří. A co teprve její „neprůstřelná“ varianta doplněná o zdravé tuky! Právě ta se může nejen během hektického začátku školního roku opravdu hodit. Receptů se dá najít několik, já se s vámi ráda podělím o svoji nejoblíbenější a nejchutnější variantu. Spolehlivě vás nakopne!

Co je tzv. „bulletproof coffee“?
Nic nového pod sluncem to není, pro našince to však může být trochu netradiční nápoj, proto si ho pojďme představit trochu více. Tzv. „bulletproof coffee“ neboli neprůstřelná káva je káva doplněná o zdravé tuky (kokosový olej a přepuštěné máslo), která vám dodá energii na celé dopoledne. V Tibetu, Himálaji, Etiopii, Nepálu či Vietnamu se káva s máslem nebo tukem pije už po staletí a slouží jako výborný zdroj vitality.

Jaké výhody vám pití neprůstřelné kávy přinese?
– i když se to třeba na první přečtení nezdá, chutná opravdu dobře
– dodá vám velké množství stabilní energie
– zasytí vás
– lze jí nahradit jídlo během dne (ale nezneužívejte toho, není dlouhodobě náhradou plnohodnotné stravy!)
– připravíte si ji do 5 min (skvěle se hodí v situacích, kdy ráno nestíháte snídani nebo nemáte chuť snídat)
– je vhodná i na cesty

Jaké ingredience budete potřebovat?
– Mlýnek na kávu
– Káva (cca 15 g)
– Voda (asi 250 ml), ohřátá na cca 90 °C
– Kávovar, french press nebo moka konvička
– Ghee nebo máslo (1 polévková lžíce)
– MCT olej nebo kokosový olej (1 polévková lžíce)
– Mixér nebo šlehač
Máte-li chuť, můžete přidat: kakao, skořici, kostičku čokolády, kardamom, protein nebo špetku soli

Více o ingrediencích:
Mlýnek na kávu – stačí klasický typ, jaký ukazuji na fotce
Kávovar, french press nebo moka konvička – doma mám moka konvičku „Bialetti“, ale použijte vybavení, na které jste zvyklí
Káva (cca 15 g) – nedám už dlouho dopustit na „Mamacoffee“
Voda (asi 250 ml) – určitě nedávejte vařící, používám přefiltrovanou vodu z konvice „Naturgreen“
Ghee nebo máslo (1 polévková lžíce) – osobně přidávám bio ghee (ideálně od krav krmených trávou), tedy čistý máselný tuk, protože dodržuji autoimunitní protokol (hodí se také pro lidí, kteří mají problém s mléčnou bílkovinou)
MCT olej nebo kokosový olej (1 polévková lžíce) – MCT olej má méně výraznou chuť než kokosový, oba však poslouží jako rychlé zdroje energie. Já chuť kokosu miluju, ale chápu, že ne každý to tak má (nyní u mě vede značka „Kulau“)
Mixér nebo šlehač – je potřeba, aby se tuk s kávou spojil a nápoj se krásně napěnil – k tomu postačí tyčový mixér

Postup přípravy aneb Jak na to:
1. Nejdříve si odvážíte správné množství kávových zrnek a ty pak na mlýnku těsně před přípravou kávy namelete.
2. Pokud používáte french press, nechte kávu louhovat 1 minutu a poté stlačte do spodní nádoby. Máte-li moka konvičku, připravte kávu v ní.
3. Kávu přelijte do mixéru.
4. Do čerstvé horké kávy přidejte olej a ghee.
5. Kdo si kávu chce chuťově vylepšit, přimíchá do připravovaného nápoje kakao, kardamom, skořici nebo kousek čokolády (u mě vyhrává špetka kakaa).
6. Mixujte vše po dobu cca 10 vteřin.
7. Pak už jen přelijte do oblíbeného hrnečku a je hotovo.

Co dodat nakonec?
Tuto kávu zbožňuju, moc mi chutná! Hned cítím, jak po ní „ožívám“ a vím, že hlad je zažehnán i na několik hodin. Ale nepřeháním to s ní a beru ji spíš jako zpestření nebo potěšení, které si dopřávám zhruba dvakrát do týdne.

Jana Pokorná
Mám ráda společnost dětí, ráda jim věnuji svou pozornost a jsou pro mne velkou inspirací. Baví mě ukazovat rodičům, jak se s dětmi cítit radostně. Jsem autorkou eBooku Jak snadno a rychle začít s nošením dítěte v šátku , 12 tipů k rozvíjení plaveckých dovedností u dětí a eBooku Jak naučit své dítě plavat kraula v 9 lekcích. Můj příběh si můžete přečíst tady >>